4

Alaskan Malamute i träning!

Fundera mycket på val av hund som jag och andra gör, val av ras? Och varför?
Vad man som hundägare vill träna och kanske även tävla i? Vilken ras man förväntar sig vad av, och om man ger alla hundar oavsett ras chansen att visa vad dem kan och vill? Och framförallt tycker är kul. Eller säger en del att det bara inte går för att det är de man hört om just den rasen?

Jag har som mest haft 6 st Alaskan Malamuter, när jag separerade med den jag levde med då, så dela vi på hundarna. 

Jag har träffat på många olika individer av rasen, jag haft hemma en import från Europa för att träna under ett tag och jag har också levt under samma tak med en flock malamuter och lever med en malamute även idag. 

Jag påstår inte att jag är något överhuvud på rasen, långt ifrån, men jag vill bara konstatera vad jag baserar min uppfattning om Malamuten som ras ifrån.

Min första hund var en golden retriever, efter ca 1 1/2 år kom min första Malamute in i mitt liv. Jag tyckte vid de laget att jag visste någorlunda om hund, men inte i närheten av vad jag skulle komma lära mig. Att leva med flera malamuter. 
Det är en underbar ras att leva med och man lär sig så otroligt mycket om hundspråk, flockdynamik och så oändligt oändligt mycket mer. 

Jag förstår att om man väljer ras utifrån vad man vill göra och har för intressen, vill man syssla med bruks, lydnad eller agility så kanske inte Malamuten är en hundras man går och tänker på i första eller andra taget. Men trots att en malamute inte är en typisk ras för dessa Hundsporter så kan dem vara gudomligt roliga, duktiga och passande för de, Bruks och lydnad är två grenar som dem kan vara riktigt lysande i. Att säga att alla malamuter är svåra att träna, är en ren lögn och jag ser snarare de som ett påhopp mot rasen och okunskap  och jag är helt medveten om att det självklart finns individer som inte lockas eller är lätta att träna i dessa sammanhang men de är långt ifrån alla. 
Malamuten är oftast väldigt matglad och därav väldigt lätt att belöna då många malamuter gör nästan allt för en godbit. Får också din malamute chansen till träning så anser inte jag att det är en svårtränad hund. Dem är smarta, och dem jobbar tillsammans med dig. Sen vet jag att det är få som tävlar eller tränar för tävling i dessa sammanhang med en malamute men de innebär inte att dem inte kan är duktiga och lätta att jobba med. 

Det finns alltid individer, vad dem har med sig allt ifrån vilka linjer och nedärvda egenskaper till vad dem hamnar i för miljö och vad dem får i sina tidiga veckor hos sin uppfödare och vad du som ägare gör, allt de tillsammans skapar vad du får för hund. Vissa hundar föds med mindre eller bättre egenskaper beroende på vad det är du som ägare söker hos din hund och en hund som kan vara fantastisk för mig behöver inte vara det i någon annans ögon. 

Men jag tycker någonstans att det är viktigt att påpeka att en malamute är inte svår att träna.

Vissa, som min Luna är en fantastisk hund att träna och tävla med. Trygg, sansad med god självkänsla. Självständig om de behövs men med stor arbetslust att jobba tillsammans med mig, hon är lätt belönad och fattar snabbt. Hon tar nya platser med ro och har ingen osäkerhet eller påverkas heller inte av mig när mina tävlings nerver spelar mig ett spratt.
Sen vet jag att Luna är en hund som i dessa sammanhang sticker ut lite extra. Mina föräldrars malamute är inte alls så på och lägger snabbare av, dock ska vi här ha i åtanke att jag från dag ett när Luna kom till mig jobbat med lydnaden och tränar en hel del medans mamma och pappa har haft en aktiv friluftskompis och satsat på viltspår och diverse andra aktiviteter. 

Alla väljer vad man vill lägga tid på med sin hund oavsett ras men när det kommer till Alaskan Malamute så anser jag att man långt ifrån känner rasen om man helt och hållet anser sig tycka att rasen inte går att träna och är otroligt svår att motivera. 
Sen om jag skulle rekommendera en person som vill köpa en hund till bruks för tävling och satsa hårt,  så nej Malamuten är inte den ras jag hade först rekommenderat men de betyder inte att dem inte kan eller vill! 

Men vill man ha en aktiv frilufts kompis, och är intresserad av drag? Och är ute efter en trogen och fantastisk familjemedlem, och samtidigt nyfiken på lydnad, bruks, terapihund, rallylydnad mm så helt klart. 

Sen finns de alltid individer.

Men dra inte alla över en kam, för de är i mina ögon, ren och skär okunskap.










Allmänt, Luna, alaskan, hundträning, lydnad, malamute, tankar;
1 Sarah:

Kul att läsa! Jag tänker likadant som dig. Hittar man motivationen hos sin hund kan det gå allderless utmärkt att träna med Malamute. Vi har en som jag tränar och tävlar med rallylydnad/ lydnad och hon är possitiv och enkel i det mesta :)

Svar: Roligt att du gillar de:-) alltid roligt att höra att de är fler som tävlar sina malamuter i lydnad:-) och andra sporter med givetvis!:)
Frida

2 Jobus:

Jag tror starkt på att alla raser är kapabla till alla sorters träning/tävlingsgrenar - Om ägaren är engagerad nog. Jag tror det lätt kan bli så att de som verkligen är intresserad av ex. bruks, då väljer raser som anses bra till bruk, och därför ökar antalet hundar i grenarna samtidigt som deras rykte då förstärks. Så det blir som en cirkel av fördomar - bara för att de raser är bra på någonting, betyder inte att de andra raserna är mindre bra.
Liksom med allting i livet måste man lära sig anpassa sig efter individens styrkor. Jag har ex. tre hundar av samma ras, som alla tre har HELT olika styrkor och svagheter.
Man ska nog inte lägga så mycket tyngd på raserna, utan snarare individerna :D Men… jag är inte heller en tävlingsmänniska, så i min åsikt är det inte viktigt att vara bäst, så länge man satsar på att utvecklas och bli bra!
MVH

ÄNTLIGEN ett "polar ekipage" på lydnadsplanen jag kan läsa om!! :D Och SOM jag håller med i vad du skriver, har försökt blogga lite om det själv att skrönan "du kan inte göra en polarhund till en lydnadshund, för i min värld stämmer det inte! TACK för ditt inlägg och gud va KUL att se ett polarekipage på banan - keep it up! :D

Svar: Tack! Och kul att du gillar vad jag skrev:-)
Frida

Om malamuter nu skulle vara för dumma för lydnad skulle dom juh va vääääääärdelösa i spannet ;) Yra är vår smartaste hon lär sig mycket på bara nån minut. Max vill inte, skiter i det. Han kan inte ens sitt. Men i spannet ja då vet han precis vad han ska göra. Vad höger,vänster är. Sakta,öka och stanna.
Så visst finns det individer. Jag brukar dock säga att malamuter är FÖR smarta, dom väljer. Nu kan jag sitta om du vill ;)

Svar: håller med om "jag kan när jag vill" på vissa individer, men med mina malamuter som var så, gällde de bara att hitta rätt knappar att trycka. Sen är de alltid mycket lättare att motivera en hund i det den tycker är roligt, och drag är vad rasen är avlad för,De jag försöker få fram är lite att skulle fler få chansen till den typen av träning, så tror jag vi hade haft många fina ekipage ute på banorna för att dem besitter många gånger en av och på knapp som är grymt värdefull och framförallt så ser man sällan problem med stress och dem hanterar nya miljöer mm väldigt bra.
Alla väljer självklart vad man vill träna eller göra med sin hund huvudsaken är att man har roligt tillsammans:-)
Frida