1

Den ylande Malamuten!

Min kära Luna är 8 år och under 2014 blir hon 9 år, vill bara bromsa tiden lite!


Luna har den senaste veckan börjat yla när hon är ensam hemma, visst har de känt tidigare i hennes liv, om jag lämnar henne ensam hemma utan Orca kan hon börja yla, och om jag någon enstaka gång försovit mig och vart tvungen att gå en kortare 20 min promenad och sen lämna hundarna för en klippning eller två, då har hon också kunnat börja yla, men aldrig om hon fått de hon behöver.
Jag lämnar mina hundar väldigt korta stunder på dagen. Mitt jobb ligger i samma bostadshus som jag bor. Så har jag ett håll på dagen så sticker jag hem till dem. Dem är aldrig ensamma med än 6 timmar om dagen, och dem motioneras och tränas enormt mycket allt från fysisk träning till mentalträning. 

Igår var jag ute på en långpromenad i skogen på morgonen och sen åkte på ett ärende som tog ca 40 min, då yla hon inte, anledningen till att jag vet är för att jag ringer till min hemtelefon innan jag går så jag hör via mobilen. 

När jag åter kom hem så spendera vi med gos och kel och  kloklippning och även borstning. Sen tog jag med dem ut och sprang 7 km. Väl hemma så laga jag lite käk efter ett tag fick hundarna lunch, sen stack jag ner till jobbet. 
Det tog ca 10 min, så börja hon yla. I med att jag bor i lägenhet så kam jag inte låta henne yla å liksom vänta ut henne. Så jag for upp, sa till henne att lägga av och att hon skulle gå och lägga sig. Ner till jobbet igen, och det tog denna gången 20 min och hon börja yla igen. Så jag for upp igen, tur att jag har så hundkära kunder som förstår precis:)

Jag sa till henne och när jag väl öppnar dörren syns de på hela henne att hon vet att hon inte får göra så. Ner igen, 
Sen vart de inget mer under dem fyra timmarna jag lämna dem. Orca låter aldrig och hakar heller inte på henne ylande. Jag ställer mig lite funderandes på varför?

Jag är fullt med medveten om att hon måste få sitt och vara trött och nöjd när jag lämnar henne. Men de får hon och ändå har hon börjat med detta. Visst kan jag ha med henne till jobbet men jag vill inte ösa vatten på på problemet. Får hon vara med hela tiden, så är sannolikheten stor att jag inte ens kan åka på en bio eller liknande och hon kommer yla. Så gott folk, har ni några idéer vad jag kan göra, hur jag ska lösa detta. Jag kan inte låta henne yla en liten stund för att sen sluta för då kommer grannarna bli sura. Sen funderar jag på vad de kan bero på, ålder? Kan de förändra? 

Nu ska jag och hundarna ut i snön! 
Ha en skön dag.
1 Sandra:

Nu kommer ett svar du inte vill ha. Ja det kan förändras när de blir äldre. Ofta pga demens. Jag hoppas jag har fel och att det bara är en ny dum ovana hon skaffat för att hon på ålderns höst tycker sig ha rätt till det. Det är ju en hel del annat de lägger sig till med när de blir äldre menar jag ;)