1

Hundägare! Ta ert ansvar!

Jag är så förbannat trött på hundar utan koppel med en oansvarig ägare som går å drar fötterna efter sig.

Jag har själv två st helt olika raser med olika egenskaper samt bakgrund. Min malamute tik Luna går lös ibland, hon sticker inte mot hundar eller människor till 99 % för man kan aldrig vara 100% säker då den dagen när hon inte lyssnar kan komma, när hon är lös släpps hon under väldigt kontrollerade former, där uppsikten är god, utom räckhåll från bilvägar mm. För de mesta så släpps hon i stora inhägnader eller om jag inte har möjlighet till de ovanstående så har jag en lång lina. Jag har en inkallning på Luna med visselpipa, och hon vänder fint på den men skulle ett vilt dyka upp precis framför nosen så drar hon. 

Varför? Luna är en Alaskan Malamute och hon har stor jaktlust och sen att alla malamuter skiljer sig åt och att de finns individer så är jaktinstinkten väldigt hög hos en malamute. Hon är dels väldigt självständig och klarar sig bra på egen tass. Sen har vi jobbat otroligt mycket med dessa saker och de har gett goda resultat men fortfarande är hon en hund med dessa egenskaper. Sticker hon på vilt så har hon en tendens att fullfölja även efter hon tappat sikte på viltet och fortsätter då med att spåra. 
Alla ägare vill med största sannolikhet att ens hund inte ska sticka ifrån en samtidigt som många vill kunna ge sin hund friheten att vara utan koppel ibland eller så ofta det går. Men någonstans måste vi vara realistiska. Vad har jag för hund? Vilka egenskaper besitter min hund, vilka egenskaper är naturligt för min hund, vad har den rasen jag har för användnings område? Hur mycket tränar jag min hund? Det känns som allt för få människor vet vad dem har i kopplet och många förstår inte att alla hundar har olika förutsättningar för olika saker då vi har olika raser avlade för olika ändamål och då gör de våran vardag med våra hundar olika beroende på ras och även individ. 

Jag har även en Australian Shepherd som heter Orca. Hon har mer frihet att vara lös, pga henne som individ och dem egenskaper som hon har. Hon är inte alls så självständig, utan väldigt bunden till mig, har aldrig träffat en hund som är så fäst vid sin förare som Orca, hon är lite unik på de sättet på gott och ont, med henne tränar jag på att hon ska få ett bättre självförtroende och att hon ska med trygghet klara av situationer på egen tass, men de är en annan historia. Till hennes frihet utan koppel så har hon inte alls den jaktlust som Luna även om hon kan springa efter något intressant som en hare, några meter för att sen återvända. Märk väl att jag inte tycker det är okej! Utan enbart en förklaring till individen. 

Henne har jag lös desto mer och hon kan gå en hel runda utan koppel med mötande mm, men jag undviker ändock att ha henne lös vid stora bilvägar eller där de passerar tåg mm just för att jag kan alla vara 100 % för de kan alltid komma den gången hon inte lyssnar. Orca är dock lätt att stanna, och när jag känner mig osäker så har jag henne nära mig i koppel eller långlina. Jag tar alltid in mina hundar vid möte av andra människor eller hundar i respekt mot andra. Kan vara hundar eller människor som tycker de är obehagligt för den du möter vet inte vad du har för hund/hundar. De handlar om respekt mot din omgivning. 

Jag har haft som mest 6 hundar och när man är ute och promenerar med sin flock och de kommer en lös hund i full karriär mot en så är de en jäkligt jobbigt och en obehaglig situation, en flock med malamuter och en lös hund som springer mot ens flock är ingen rolig upplevelse, de gäller att agera fort, att snabbt koppla loss en av hundarna som man vet bemöter den andra hunden vänligt och som man vet inte svarar upp trots påhopp. Och på så sätt få den lösa hunden att stanna upp och inte fortsätta in i flocken. Där står man sedan med andan i halsen och en uppgiven flock, som blir mer spänd vid nästa hundmöte man har. Sen att ägaren till den lösa hunden släpar fötterna efter sig och ropar "min hund är inte farlig" gör varken saken bättre eller får mig att bli mindre upprörd.

Det var helt klart värre när detta hände när man hade många hundar, nu har jag bara  två men som sagt det är inte kul för de, för detta händer titt som tätt när jag är ute å dragtränar, springer eller på en promenad. Och då är det bara att koppla loss Orca så fort de går för att stanna upp hunden mot oss och om mot förmodan hunden är påväg mot mig och Luna är jag beredd på att lyfta upp Luna mot mig och mota den andra hunden så gott de går. Luna är Ingen aggressiv hund, men de är 38 kg hund och om hon inte skulle komma överens med den lösa hunden eller den skulle vara kaxig så skulle hon svara direkt plus att hon ser bara en väldigt ohövlig hund som springer rakt in i hennes kroppzon. 

Jag förstår att detta kan hända den bästa! Så enkelt är de, vi är människor och ibland blir det fel. Och jag förstår när en uppgiven ägare kommer och hämtar sin hund och ber så mycket om ursäkt. Men allt för ofta så verkar hundägare inte alls medveten om vad dem gör eller vad som kan hända! 

Skaffar man hund, så ta ansvar, läs på om vilken ras du skaffat dig, träna din hund under kontrollerade former och lått inte mig och mina hundar få uppleva jobbiga och otrevliga möten med lösa hundar som i sin tur ger mina hundar dåliga erfarenheter. Var rädd om eran egen hund, alla hundar kommer inte överens!





Allmänt, hundar, hundmaten, hundmöten, koppel, träning;
1 Jobus:

Intressant skrivet :) och jag håller med dig.
Dock tror jag inte man kommer hitta dessa hundägare på internet, forum, bloggar etc. XD Min erfarenhet är att det mest är de äldre generationerna som har dessa hundar - och inte heller lyssnar de när man säger ifrån. :3 Oavsett lagar eller diskussioner så kommer de fortsätta ha sina hundar lösa som ibland kan vara jobbiga (och göra ett dåligt rykte för de som faktiskt sköter sig). Det alternativet jag har är att jobba på mina egna känslor, och mina egna hundar så att DE inte gör situationen värre :/ tråkigt egentligen, men liksom mycket i livet måste man lära sig anpassa sig efter andras agerande…
MVH