1

Förkastligt dåligt med bloggandet!

Då var de alldeles för längesedan jag bloggade. Lusten har nog allt funnits där men tiden att sätta sig har liksom inte infunnit sig och sen när det väl rullar på så inser jag vilket långt blogginlägg de skulle bli då de hänt massa kul och lite mindre kul saker på hundfronten. 

Jag har hunnit med malamuteveckan, en del drag har de blivit, men mest fokus har de varit på lydnad och freestyle. Vi har varit på kennelträff med Orcas familj men Luna var självklart med, en helg spenderades med god mat, goda vänner och en massa hundträning, allt från spår till special sök och även lydnad.

Hundarna har gått på som lok och förvånar mig från gång till gång.
Orca som har haft stora problem när jag krävt lite av henne i arbete och liksom lagt av, och gjort allt långsamt, har vuxit enormt på sista året. Så långt så att vi ska ta oss ut på tävlingbanan igen, men denna gång blir de freestyle för hela slanten. En matte som är lite mer avkopplad och därmed en väldigt lugn och ganska opåverkad Orca. Sen är de bara å se vad som händer på tävling men med Orca tror jag att de handlar om att nöta nöta och åter nöta. Att hon upprepade gånger får tävla så tillslut kommer hon över tröskeln. Men de är inget fel på arbetsmotorn och glädjen i hennes moment.

Omvänt lockand med Orca!



Orca med mig på jobbet i sitt nya svettband😘

Jag har också hunnit varit iväg till veterinären med Orca då hon börjar dricka hejdlöst mycket vatten igen, och under samma tidpunkt som sist i hennes skendräktighet. Pratade med veterinären idag, och utlåtande lät följande. 

" hennes värden efter en simulering dvs då man sänker kortisolvärdet i kroppen för att se hur snabbt de stiger och för att då se om hon ligger på rätt dos vetoryl som hon får för att hon har diagnosen cushing syndrom, är bara lite lite över gränsvärdet, därför ska hon inte gå på en högre dos då hon istället kan få en addisson kris. Dock visar indikationen att hon kanske inte alls har cushing utan att hon kanske just bara dricker mycket vatten efter löp och under skendräktigheten, därav ska Orca fortsätta på sin medecin och om drickandet upphör inom 14 dagar(vilket de redan börjat göra) så ska hon sluta sin medecin och så ska dem göra en ytterligare simulering efter 14 dagar och ligger hon då bara strax över gränsvärdet, så har hon inte cushing utan att drickandet sitter ihop med hennes löp. Därav ska jag bara salta maten under dessa perioder, ytterst lite för att balansera upp"

De intressanta i detta är att stämmer detta så inser jag att förra veterinär var alldeles för snabb med att sätta in medecin då de inte är en medecin man experimenterar med, och att hon istället skulle avvaktat lite och gjort en simulering ett tag efter hennes löp. Om de nu är så att hon inte har cushing är det jätte bra och en stor lättnad, men jag kan inte hjälpa att känna att de är otroligt dåligt att dem isåfall var så snabba med att sätta in denna typen av medecin och ställa en diagnos så snabbt. 
Veterinären jag pratade med idag, sa att hon hade kollat tillbaka på hennes journal och ser att värdena på allt är så lite förhöjda att indikationen att så inte är fallet är ganska stort. Känns mindre kul att jag då medicinerat henne med vetoryl och även lagt enormt mycket pengar på flera simuleringar och medecin. Sen är huvudsaken att Orca är frisk och pengar är inget värt och jag skulle lägga en förmögenhet på henne och även Luna, men kan inte riktigt undgå känslan av att dem varit snabba och verkligen förhastat sig med att ställa en diagnos. 

Luna då? 

Luna var den som hängde med på malamuteveckan och där fick jag en genomgång av henne av en tjej från Åre rehab, då Luna visat känningar på höger framben vid bogen och även från och till  visat smärta i ryggen genom avlastning så som att hon börjat passa desto mer som gångart.

De visa sig att hon är inflammerad i ryggen och att de antingen är ett nytt diskbråck på gång alt spondolos. Och att hon även har skadat bogen alt har atros i en led på höger framben. 

Ganska orolig matte och fundersam över nästa steg. Vi har tagit de lugnt med springrundor sen dess och försökt anpassa för hennes rygg samtidigt som hon måste röra sig för att vara i stillhet är ingen hjälp enligt tjejen som kände igenom henne. Så snart ska Luna till västra djursjukhuset för en genomgång och möjligtvis en röntgen om de behövs. För att kunna lägga upp en bra rehab och friskvårds plan för henne. Luna fyller 9 år i år och jag har bestämt mig för att göra allt i rehab form men jag tänker inte utsätta henne för mer stora operationer då hon redan gått igenom så många operationer av stor art. 

När de kommer till lydnaden tickar de på som en klocka. Hon går bara från klarhet och klarhet. 

Vi hade två långa år av träning av träapporten innan hon ville gripa den,men en dag efter 8 veckor i stillhet efter rehaben för hennes operation 2010 för diskbråcket vart hon så uttråkad så hon lyfte upp apporten medans jag skulle hugga tänderna i en semla. Glädjen hos mig då gick inte att ta fel på och semlan den fick Luna❤️ Snacka om belöning och idag när Luna ser apporten tar hon den med glädje och ser väl en stor semla framför sig😊👌

Så i söndags var vi ett gäng som träna hund i Floda och jag gör första gången testade metallen och har lite fasat för de och undrat om hon ens skulle vilja ta den, nedan har ni resultatet.


Jag sträckte fram apporten och Luna tog, väldigt glad matte som jublade och är väldigt nöjd att Alicia fångade de på bild! Underbara hund!

Luna och jag i FF 
Foto: Alicia 



Bästa vovve med träapporten! 
Foto; Alicia 

Snart snart är de tävlingsdax igen!

1 Anna:

Härligt att se en annorlunda ras träna lydnad :) Du har en ny följare ;)

Svar: Kul att du gilla bloggen, får se till att uppdateringarna är lite tätare bara:)
Frida